www.bayvet.com.tr

Diş Bakımı

Posted 21 Nisan 2022 by www.bayvet.com.tr

Küçük Dostunuz Hastalıklardan Korunmak için Size Güveniyor

Kedi ve köpeklerde ciddi enfeksiyonların ve diğer evcil hayan hastalıklarının tedavisinde elde edilen tecrübelerle, oral hastalıklar (en önemlisi periodontal hastalık veya plak ve tartar oluşumu sonucu meydana gelen diş eti hastalığıdır) ilk sıradaki sağlık problemi haline gelmiştir. Doğru diş bakımı uygulanmayan köpeklerde 80% ve kedilerde 70% oranında 3 yaşından itibaren oral hastalık belirtileri ortaya çıkmaya başlar. Sizin yardımınızla, evcil hayvanlarınız yaşam boyu sağlıklı dişler ve diş etlerine sahip olabilir.

Siz sadece onlara birkaç şey sağlamalısınız :

● Besleyici bir diyet.

● Veteriner hekim tarafından tavsiye edilen çiğneme ödülleri.

● Evde düzenli diş fırçalama.

● Veteriner hekim tarafından senelik dental check-up.

Ağız sağlığı uygun diyetle başlar

Yanlış türde besinler evcil hayvanlarda ağız ve diş problemlerine yol açabilir. Kedi veya köpeğinizi yumuşak, konserve mama yerine kuru mamayla beslediğinizde kuru mamanın dişler üzerinde yarattığı hafif sürtünme kuvveti sayesinde ileride tartara dönüşecek bakteriyel plak tabakası ortadan kalkar. Kuru mama aynı zamanda yeterli çiğneme egzersizi ve diş eti uyarımı da sağlar. Plak ve tartar oluşumu arttırdığı için küçük dostunuza tatlı besinler ve sofra artığı vermemelisiniz. Özellikle evcil hayvanınız ırk özelliği veya genetik geçmişi bakımından ağız ve diş problemlerine yatkınsa veteriner hekiminiz plak ve tartar oluşumunu azaltan özel kuru mamalardan kullanmanızı tavsiye edebilir.

Küçük dostunuzun dişlerini fırçalamak

Diş eti hastalığına önayak olan tartar oluşumu ve diş çürümesine neden olan dental plak tabakasını ortadan kaldırmak için kedi ve köpeklerde dişlerin fırçalanması gerekir. Kedi yavrusunu eve getirdiğiniz andan itibaren ve köpek yavrularında 6 – 8 haftalık yaştan itibaren düzenli günlük diş fırçalama alışkanlığını başlatmanız gereklidir. Yetişkin kedi ve köpekler bile diş fırçalama işlemini kabul etmesi üzerine eğitilebilir. Sadece basit olarak aktivitenin kademeli olarak tanıtılması ve pozitif bir deneyim haline getirilmesi gerekir. İşlem boyunca sürekli petinizi övmeli ve kutlamalı, işlem biter bitmez çok sevdiği bir şeyle ödüllendirmelisiniz. İşte nasıl yapıldığı :

1. Aşama

Köpekler için parmağınızı et suyuna, kediler için ise ton balığı suyuna veya ılık suya bandırarak başlayın. Bu parmağı hafifçe evcil hayvanınızın diş etlerine ve bir veya iki dişine sürtün. Evcil hayvanınız bu aktiviteye iyice alışıp kendini rahat hissedene kadar tekrar edin.

2. Aşama

Kademeli olarak gazlı bez kaplanmış bir parmağınızı dişler üzerinde dairesel hareketlerle gezdirmeye başlayın.

3. Aşama

Ardından, bir diş fırçası kullanmaya başlayabilirsiniz. Bebekler için tasarlanmış ultra yumuşak fırçalardan veya özel pet fırçaları ve parmak fırçalarından kullanabilirsiniz. Parmak fırçalarının bir ucu fırça şeklinde tasarlanmıştır ve parmağa giyilir.

4. Aşama

Son olarak küçük dostunuz dişlerinin fırçalanmasına alıştıktan sonra evcil hayvanlar için üretilmiş sıvı veya pasta şeklinde diş macunlarını kullanmaya başlayabilirsiniz. Bunların çoğu klorheksidin veya stannous florid içerir (veteriner hekime tavsiyesini sorabilirsiniz) İnsanlar için üretilen diş macunlarını kullanmamalısınız, bunlar petinizin midesine dokunabilir. Veterineriniz aynı zamanda fırçalama sonrası bir antiseptik sprey veya solüsyon kullanmanızı önerebilir.

Senelik dental check-up yaptırmayı unutmayın

Kedi veya köpeğinizin uygun diyetle beslenmesi ve evde günlük diş fırçalaması için elinizden geleni yapmanız dişlerinin ve dişetlerinin en iyi durumda olmasını sağlar. Evde uygun diş bakımı sağlamanız için öncelikle diş ve dişetlerinin kontrol edilerek sağlıklı olduklarından emin olunması gerekir. Bu noktada veteriner hekimler devreye girmektedir.

Veteriner hekim küçük dostunuzun ağız boşluğunu ayrıntılı bir şekilde muayene ederek altta yatan bir problem olup olmadığına ve özellikle tartar oluşumuna bakar. Fırçalama ile bakteriyel plak tabakası temizlenebilir fakat tartar uzaklaştırılamaz. Bu nedenle eğer evcil hayvanınızda tartar oluşumu varsa anestezi altında uygulanan profesyonel bir temizlik ve cilalama işlemiyle tartar tabakası uzaklaştırılır. Tartarın uzaklaştırılmasından sonra veteriner hekim evcil hayvanınızın dişlerini florid ile tedavi eder ve devamında evde sizin yapmanız gereken bakım konusunda bilgi verir.

Birkaç ipucu :

● Sert et – protein bisküviler ve bazı sığır ürünlerinden yapılmış çiğneme ödülleri plak tabakasının uzaklaştırılmasına yardımcı olur ve diş etlerinin uyarılmasını sağlar.

● Köpeklerde tahta fırlatma çubuklarına ve kedilerde tahta parçalarının çiğnenmesine dikkat etmelisiniz. Bunlar diş etlerinde yaralanmalara ve dişlerde çatlaklara neden olabilir.

● Evcil hayvanınızın kemik ve taş gibi sert maddeleri çiğnemesine izin vermemelisiniz. Bunlar dişlerin çatlaması, kırılmasına ve dişetlerinin yaralanması sonucu enfeksiyona neden olabilir.

Birkaç istatistik :

● Kedi yavrularında ilk geçici “süt dişleri” 26 adettir ve 2-3 haftalık yaşta çıkar. Kalıcı dişleri ise 30 adettir ve 3 aylık yaşta değişmeye başlar.

● Kediler evcil memeli hayvanlar içinde en az diş sayısına sahip hayvanlardır.

● Köpek yavrularında geçici dişler 2 haftalıkken çıkmaya başlar, kalıcı dişleri 42 adettir ve 3 aylıkken değişmeye başlar.

Etiketler:   Samsun veteriner, hayvan diş bakımı, ilk adım veteriner, hayvanlarda diş bakımı

ÖNCEKİ BRANŞ   SONRAKİ BRANŞ